reklama

Uspech skrz hodnoty

Vedúci pracovník organizácie musí byť predovšetkým odborníkom v podporovaní a ochrane hodnôt......vedenie zlyháva, keď sa sústredí čisto len na prežitie. Prežitie inštitúcie, správne pochopené, je vecou udržiavania hodnôt a charakteristickej identity. Úlohou vodcu je preniesť ľudí z miesta kde sú, tam, kde ešte neboli. Verejnosť úplne nerozumie svetu, do ktorého vchádza. Hodnoty utvárajúci manažér sa stáva zároveň príkladom ich implementácie par excelence.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Skutočný rozdiel medzi úspechom a neúspechom firmy spočíva v odpovedi na otázku, ako sa organizácií darí rozvíjať činorodosť a vlohy vlastných ľudí. Čo robí preto, aby týmto ľuďom pomohla nájsť spoločnú vec? Čo z toho, čo podnik robí naplňuje všetkých hrdosťou? Skúste si predstaviť samých seba p 10 alebo 20 rokov; za čím by ste sa ohliadli s najväčším uspokojením? Každá organizácia, ktorá chce prežiť a dosiahnuť úspech musí mať zdravý súbor hodnôt, na ktorých zakladá všetky svoje postupy a aktivity. Inými slovami, základná filozofia, duch, elán a úsilie organizácie majú na jej relatívny úspech oveľa väčší vplyv než technické alebo ekonomické zdroje, organizačná štruktúra či inovácie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Ukázalo sa, že rozhodujúci význam má nielen vytváranie hodnôt, ale taktiež ich obsah (a pravdepodobne aj spôsob, akým sú vyslovené). Finančné ciele veľmi dobre motivujú len 15-50 najvyššie postavených pracovníkov, no nedokážu motivovať desaťtisíce ľudí. Hodnoty sú temer vždy vyjadrené viac kvalitatívnymi, než kvantitatívnymi charakteristikami. Tieto hodnoty inšpirujú aj ľudí na tej najnižšej úrovni organizácie.

Vodca, ktorý utvára hodnoty sa musí na jednej strane zaoberať ušľachtilými a nadchýnajúcimi predstavami, ktoré budú vyvolávať vzrušenie a nadšenie 10 000 ľudí. Vodcovia musia používať alchýmiu veľkej vízie. Treba sa opierať o množstvo metód umožňujúcich naplniť každodenné chovanie, dlhodobým významom a účelom. Jednou z takých najvýznamnejších metód je prepracovanie sociálne integrujúcich mýtov. Mýtus prispeje k prebudeniu zjednocujúceho pocitu poslania a tým aj k harmonickosti celku. Mýty sú budovateľmi inštitúcií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vedúci pracovník organizácie musí byť predovšetkým odborníkom v podporovaní a ochrane hodnôt......vedenie zlyháva, keď sa sústredí čisto len na prežitie. Prežitie inštitúcie, správne pochopené, je vecou udržiavania hodnôt a charakteristickej identity. Úlohou vodcu je preniesť ľudí z miesta kde sú, tam, kde ešte neboli. Verejnosť úplne nerozumie svetu, do ktorého vchádza. Hodnoty utvárajúci manažér sa stáva zároveň príkladom ich implementácie par excelence.

Úspech v šírení hodnôt má podľa všetkého len málo spoločného s charizmatickou osobnosťou. Viac záleží na úprimnom a vytrvalom osobnom zaujatí hodnotami, ktoré sa vodca snaží presadiť, spojenom s mimoriadnou vytrvalosťou pri posilovaní týchto hodnôt. Väčšina vynikajúcich vodcov začínala kdesi v prevádzke, v konštrukcií, vo výrobe alebo v predajných útvaroch a preto sa veľmi dobre orientujú v celom podniku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Peripatetické riadenie, obchádzanie ľudí, či takzvané riadenie v priamom dotyku s problémami prevádzky je oficiálnym základným kameňom niektorých postupov. Keby ste sústavne nesledovali, ako sa darí ľuďom, nielenže by mali tendenciu ubrať sa nesprávnym smerom, ale taktiež by si začali myslieť že ste to s pôvodným plánom nemysleli vážne. Na druhej strane je nesmierne dôležité, aby ľudia boli neustále informovaný o tom, čo sa v spoločnosti deje a to najviac o tých veciach, ktoré sú pre nich dôležité. Ak voláte ľudí do svojej kancelárie, vystraší ich to. Radšej ich choďte navštevovať do ich kancelárií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základnou úlohou vedenia je identifikovať dominantné rozpory v každom historickom momente. Každý podnik je vždy zmesou významných rozporov : náklady verzus služby, formálnosť verzus neformálnosť,....

Medzi niekoľko základných dominantných hodnôt patrí

1. presvedčenie, že môžete byť najlepší.

  1. presvedčenie o význame ľudí ako jednotlivcov

  2. presvedčenie o význame prevedených detailov, základného princípu odvedenia dobrej práce.

  3. presvedčenie o najväčšom význame akosti a služieb.

  4. presvedčenie, že väčšina členov organizácie by mala byť inovátormi a z toho vyplývajúca ochota podporovať neúspechy

  5. presvedčenie o význame neformálnosti pre podporu komunikácie. Neformálnosť má povzbudzovať komunikáciu. K tomuto pravidlu platí aj dôraz na oslovovanie sa krstnými menami, dôraz na peripatetické riadenie a na pocit, že všetci tvoria jednu veľkú rodinu.

  6. Výslovné presvedčenie o význame ekonomického rastu a ziskov

Nadradené ciele organizácie musia byť všeobecné a zároveň jasne oddeľovať „nás od nich“. Pocit hrdosti robí zázraky.

/Podla knihy Petters, Waterman: Hladanie dokonalosti/

Katarína Paseková

Katarína Paseková

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

myslím, teda som Zoznam autorových rubrík:  ManazmentUSANabozenstva z mojho pohladuNazory na svetSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu